• پنجشنبه 24 بهمن 1398 08:5155

آموزش؛ شاه کلید مشارکت در مدیریت پسماند

آموزش؛ شاه کلید مشارکت در مدیریت پسماند

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان در تشریح جزییات طرح­های آموزشی، توضیح می دهد: در حوزه مشارکت شهروندی در مدیریت پسماندها چند رفتار مهم تعریف شده که لازم است از سوی شهروندان انجام شود و اغلب آموزش­ها هم با محوریت عمل به این رفتارها صورت می گیرد.

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان از تولیدات آموزشی جدید می گوید؛

آموزش؛ شاه کلید مشارکت در مدیریت پسماند

مدیریت پسماندها زمانی مسیر مطلوب خود را سپری می کند که حلقه ارتباطی میان شهروندان و متصدیان جمع آوری و پردازش محکم تر شود و برای تقویت این ارتباط راهی جز توسعه گستره آموزش و فرهنگسازی وجود ندارد. به بیان دیگر آموزش شاه­کلیدی است که همه برنامه­ها، ایده­ها و طرح­های مدیریت پسماند را به موفقیت می رساند به شرطی که به شیوه صحیح و از مبادی مناسب به فراگیران منتقل شود. بر همین اساس سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان در کنار فعالیت­های زیربنایی و سخت افزاری خود، رویکرد تخصصی و ویژه­ای نسبت به امر آموزش داشته و ضمن تخصیص بودجه قابل توجه به این سرفصل کاری، کلیه برنامه­ها و طرح­ها را به شکل کارشناسی با رعایت اصولی مانند خلاقیت و جذابیت طراحی و اجرا کرده است.

آموزش شهروندان بر اساس استانداردهای مدیریت پسماند

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان در تشریح جزییات طرح­های آموزشی، توضیح می دهد: در حوزه مشارکت شهروندی در مدیریت پسماندها چند رفتار مهم تعریف شده که لازم است از سوی شهروندان انجام شود و اغلب آموزش­ها هم با محوریت عمل به این رفتارها صورت می گیرد.

مهندس محمد صادقی در توضیح رفتارهای صحیح شهروندی می افزاید: جداسازی پسماندهای تر، خشک و خطرناک از یکدیگر، رعایت زمان صحیح بیرون گذاری پسماندهای تر، آبگیری پسماندها، همکاری با ایستگاه­های بازیافت و خودروهای مجاز جمع آوری پسماندهای خشک و همکاری نکردن با عوامل غیرمجاز از جمله مهم­ترین سرفصل­های آموزشی سازمان است.

وی ادامه می دهد: این سرفصل­ها در قالب سیاست­های آموزشی سازمان مبتنی بر هرم استراتژیک مدیریت پسماند ارائه می شود و بر این اساس سازمان این هرم را به عنوان نقشه راه خود قرار داده که در این راستا تغییر نگرش نسبت به پسماندها در رأس هرم قرار دارد و تلاش می شود تا در وهله اول، فکر و رویکرد شهروندان اصلاح شود.

اجتناب و کاهش تولید پسماند؛ 2سرفصل مهم و مورد تأکید

وی اضافه می کند: دومین رویکرد اولویت دار در این هرم اجتناب است و باید کلیه فرآیندها و فعالیت­ها به سمتی هدایت شود که از تولید پسماند جلوگیری شود که این خود نیازمند تغییر نگرش است.

مهندس صادقی با اشاره به دیگر رویکردهایی که در مسیر آموزش مورد تأکید است، بیان کرد: کاهش تولید پسماند، بازمصرف، دوباره شارژ کردن، تغییر کاربری و تعمیر کردن از جمله دیگر سطوح این هرم است که هر کدام به اقتضای شرایط و اقلام مورد استفاده شهروند قابل اجرا هستند و ما در صدد آن هستیم تا در قالب تکنیک­ها و ابزارهای متنوع آموزشی، هر کدام از این موارد را به شهروندان تفیهم کنیم.

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با اشاره به تهیه و طراحی مجموعه بروشورهای تفکیکستان، بیان کرد: محتوای این مجموعه بروشورها با محوریت هرم مدیریت پسماند تهیه و طراحی آن نیز انجام شده و به زودی در میان شهروندان اصفهانی توزیع خواهند شد.

بروشورهای آموزشی کمپین تفکیکستان

وی توضیح می دهد: در این بروشورها مجموعه ای از توضیحات و راهکارهای ساده برای اجتناب از تولید پسماند، نحوه کاهش پسماندها، استفاده مجدد از اقلام، شارژ دوباره یا دوباره پر کردن، تعمیر لوازم و مواردی از این دست در اختیار شهروندان قرار گرفته تا پس از مطالعه بتوانند رفتارهای درست تری از خود بروز دهند و پس از عمل به این موارد اگر پسماندی باقی ماند آن را تفکیک کرده و به ایستگاه­های بازیافت یا خودروهای جمع آوری تحویل دهند.

مهندس صادقی به تولید دیگر محصولات آموزشی نیز اشاره کرده و می گوید: پیرو سیاست­های آموزشی ذکر شده، یک مجموعه 6 جلدی کتاب­های کمیک استریپ با محوریت ناهنجاری­های حوزه پسماند نیز تولید محتوا شده و هم اکنون در حال طراحی است و افزون بر آن یک مجموعه 8 جلدی کتاب کودک با نام تبدیل شوندگان نیز در دست تهیه است که تهیه 4جلد آن به اتمام رسیده و 4 جلد نیز در مرحله طراحی است.

کمپین مدیرشو برای آموزش مدیریت پسماند

وی به دیگر تولیدات آموزشی سازمان نیز اشاره کرده و بیان می کند: مجموعه پوسترهای اینفوگرافیک در قالب پویش مدیرشو شامل 9جلد پوستر است که با موضوعات مختلف آموزشی مانند پسماندهای تر، پسماندهای خطرناک، کاغذ، شیشه، فلزات، پلاستیک­ها و ظروف یکبار مصرف طراحی و منتشر شده است و به صورت یک برنامه مسابقه محور، ویژه دانش آموزان دوره اول و دوم متوسطه اجرایی خواهد شد.

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان ادامه می دهد: افزون بر این موارد، طراحی پیکسل­های آموزشی در قالب کمپین همراه با زمین، ساخت 16 عنوان کلیپ آموزشی موشن گرافیک با موضوعات مختلف و طراحی 9 عنوان بازی فکری حرکتی با موضوعات کاربردی مدیریت پسماند نیز دیگر تولیدات این سازمان برای گروه­های سنی مختلف را شامل می شود.

وی همچنین به برگزاری برنامه­های مناسبتی آموزشی به منظور آگاهسازی و تغییر نگرش اقشار مختلف جامعه اشاره کرده و می افزاید: برنامه­های شهروندی برای گروه­های مختلف سنی از جمله بانوان و کودکان به طور مستمر در دستور کار سازمان قرار داشته که از این بین می توان به مجموعه جشن­های جوانه­های بازیافت و گلریزان کاغذ به نفع طبیعت اشاره کرد. همچنین برگزاری دوره­هایی مانند ساخت باغ شیشه ای یا تراریوم با شیشه­های بازیافتی هم همین هدف را دنبال می کند.

مهندس صادقی در پایان به تداوم فعالیت­های آموزشی این سازمان اشاره کرده و تصریح می کند: تحقق بسیاری از اهداف ما در امر مدیریت پسماند نیازمند مشارکت شهروندان است و ما ضمن پاسداشت مشارکت همیشگی شهروندان اصفهانی که در سطح کشور نمونه است، برای ارتقای آگاهی و بهبود کیفیت رفتار آن­ها تلاش می کنیم تا اصفهان همواره در حوزه مدیریت پسماند در شمار بهترین­ها باشد و بتواند خود را به سطح برترین­های جهان برساند.